م. ب

سینما، ادبیات، کامپیوتر و بخشی از افکاری که هنگام نوشتن صدمه می بینند

م. ب

سینما، ادبیات، کامپیوتر و بخشی از افکاری که هنگام نوشتن صدمه می بینند

استفاده از لینوکس لذت‌های ویژه خود را دارد که کاربران تازه‌کار را برای استفاده از آن مصمم و مشتاق می‌کند. یکی از این قابلیت استفاده از کانکی برای ایجاد دسکتاپی زیبا و دلخواه است. از آن جا که نگارنده با سختی‌هایی در استفاده از زبان شیرین پارسی در این نرم افزار روبرو شدم بر آن شدم آموزشی ساده و بدور از پیچیدگی فراهم نمایم، بلکه کسی را در آغاز کار راهنما باشد.


کانکی چیست؟ یک نرم‌افزار آزاد برای نظارت بر کارکرد سیستم می باشد و قابلیت نظارت بر قسمت هایی همچون پردازنده، حافظه، دیسک‌های ذخیره‌ سازی، شبکه، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای گوناگون و ... را دارد. کانکی برخلاف ابزا‌رهای ویجت آشنای ویندوز خروجی خود را مستقیما روی X window رسم می‌کند که باعث حجم کمتر و مصرف منابع کمتر سیستم می‌شود.

کانکی ابزاری برای نمایش تاریخ جلالی ندارد. این آموزش با استفاده ازنرم افزار jcal و سفارشی کردن یک تم آماده کانکی به گونه‌ای که فارسی را با فونت دلخواه پشتیبانی کند اختصاص داده شده است.

ابزارهای مورد نیاز

۱- نرم‌افزار jcal
یک نرم‌افزار نمایش تاریخ جلالی است که مشابه نرم‌افزار cal  برای تقویم گریگوری عمل می‌کند. از آنجایی که نسخه موجود نرم‌افزار در مخازن ابونتو قدیمی است و از دستور jdate پشتیبانی نمی‌کند لذا برای سازگاری طبق مستندات ویکی فارسی ابونتو-Jcal اقدام به نصب نرم‌افزار نمایید.

2- کتابخانه fribidi
این کتابخانه طبق مستنداتش یک الگوریتم دوجهته یونیکد را پیاده‌سازی می‌کند که با استفاده از آن می‌توان در محیط‌هایی که نمی‌توان فارسی نوشت فارسی نوشت. برای استفاده از آن کافیست متن فارسی به این کتابخانه پاس بدهیم برای مثال می توانید دستور زیر را در ترمینال امتحان کنید:
echo م‌ا‌ل‌س | fribidi 
      سلام
 با استفاده از دستور زیر می توان fribidi را نصب کرد:
sudo apt-get install libfribidi0
3- conky manager
با استفاده از این نرم‌افزار می توان کانکی‌هایتان را براحتی مدیریت کنید. برای نصب آن کافی ست دستوران زیر به ترتیب در ترمینال دنبال کنید.
sudo apt-add-repository -y ppa:teejee2008/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install conky-manager

نحوه استفاده از conky manager:

با استفاده از این نرم‌افزار و انتخاب یکی از ویجت‌های پیش فرض آن براحتی می‌توانید یک کانکی زیبا داشته باشید. و برای این که این کانکی همیشه فعال باشد کافیست در قسمت Application Setting نرم‌افزار گزینه Run conky at system startup را فعال کنید.

در صورتی که تم های بیشتری خواستید از این لینک ، تم‌های جدیدی را به نرم‌افزار وارد کنید.
پس از انتخاب تم مورد نظر در نوار ابزار نرم‌افزار روی آیکون مداد (Edit file manualy in a text editor) کلیک کنید تا به فایل متنی تنظیمات کانکی دسترسی پیدا کنید. این فایل را به راحتی می‌توان سفارشی کرد.



 برای مثال می‌توان فونت قسمت‌های مختلف را تغییر داد و از فونت‌های موجود در سیستم عامل استفاده کرد.

اضافه کردن تاریخ جلالی و فارسی به کانکی

۱- اضافه کردن خط زیر به کانفیگ کانکی موردنظر برای پشتیبانی از UTF-8، در صورتی که خط زیر وجود داشت ولی مقدار آن no بود آن را به yes تبدیل کنید.
override_utf8_locale yes

۲- برای نمایش تاریخ روز جاری هم باید کدهای زیر را که با استفاده از jcal و fribidi نوشته شده است را به کانفیگ کانکی اضافه کنید. در صورتی که می‌خواهید تاریخ میلادی نمایش داده نشود می‌توانید کدهای مربوط به آن را از فایل کانفیگ حذف کنید.
${font Farhood:size=30}${voffset -90}${color FDE3A7}${alignc}${exec jdate +%W|grep -o --color=never -e ^....|fribidi --ltr}${offset 2}،
${offset 2}${exec jdate +%V|fribidi --ltr}
${offset 2}${exec jdate +%W|grep -o --color=never -e ..$|fribidi --ltr}${offset 2}،
${offset 2}${exec jdate +%G|fribidi --ltr}
با بررسی کدهای کانفیگ و کلنجار رفتن با آن‌ها، حذف کردن، تغییر دادن و اضافه کردن آن می‌توانید مهارت خودتان در سفارشی کردن کانکی بالا ببرید.

منابع
http://www.teejeetech.in/2014/06/conky-manager-v2-released.html
http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=51677.0




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی