م. ب

سینما، ادبیات، کامپیوتر و بخشی از افکاری که هنگام نوشتن صدمه می بینند

م. ب

سینما، ادبیات، کامپیوتر و بخشی از افکاری که هنگام نوشتن صدمه می بینند

همه چیز برای شروع Apache Lucene

چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۲۷ ب.ظ

معرفی

Apache Lucene یک پروژه متن‌باز به زبان جاوا است که امکان افزودن قابلیت جستجو به برنامه های کاربردی را با مکانیزمی کارا و آسان فراهم می‌آورد . به زبانی دیگر Lucene مجموعه‌ای از کتابخانه‌های کاربردی و مفید است که می‌توان از آن‌ در توسعه هر نوع برنامه‌ای که می‌خواهید قابلیت جستجو داشته باشد، استفاده کرد. این نوشتار به بررسی برخی از کلاس‌های این کتابخانه و همچنین عملکرد کلی آن‌ها می‌پردازد و می‌تواند شروع خوبی برای استفاده از این کتابخانه باشد.

اینکه کاربران بخواهند لیستی از سندها را با مد نظر گرفتن شرایط خاصی بازیابی کنند یک نیاز معمول و پرکاربرد است. برای نمونه یک کاربر می‌خواهد سندهایی را که بوسیله نویسنده خاصی نوشته شده است یا اینکه سندهایی که در عنوان آن‌ها کلمه یا عبارت خاصی موجود است را بازیابی کند. چنین درخواست‌هایی بوسیله پایگاه داده‌های آشنایی که می‌شناسیم بسادگی قابل پاسخ دادن هستند. برای نمونه اگر جدولی داشته باشیم که اطلاعات عنوان،‌ نام نویسنده و نام ناشر را داشته باشد می‌توان پرس‌وجوهای یادشده را مدیریت کرد. اکنون تصور کنید کاربر سندهایی را می‌خواهد که در محتوای آن‌ها عبارت یا واژه‌ی خاصی تکرار شده باشد. چنین درخواست هایی حتی اگر محتوای اسناد را داخل پایگاه داده داشته باشید زمان بسیار زیادی را می‌خواهد. به همین دلیل سازوکاری نیاز است که همه واژه‌های یک سند را بررسی و با اعمال کردن قاعده‌هایی روی آن‌ها جستجو و در نتیجه زندگی را برای ما آسان کند.


Lucene چگونه کار می‌کند؟

Lucene جستجوی سریع خود را با استفاده از ایندکس‌ها به نتیجه می‌رساند و به جای استفاده از ایندکس‌های کلاسیک که در آن هر سند شامل لیست کاملی از واژه‌هایی است که در آن وجود دارند از ایندکس‌های وارونه استفاده می‌کند.بدین گونه که برای هر واژه لیستی از سندها را فراهم می‌آورد که آن واژه در آن‌ها وجود دارد. همچنین مکان یا مکان‌هایی که هر واژه در سند تکرار شده است را نیز در لیست اعمال می‌کند. برای نمونه در شکل زیر واژه lucene در سند اول و در مکان ششم آن وجود دارد، همچنین در سند دوم و مکان چهارم ان .

Lucene      -> { (1,6), (2,4) }
full        -> { (1,10),(2,9) }
going       -> { (1,0) }
index       -> { (3,3) }
search      -> { (1,11), (2,10)}

بررسی کارکرد Lucene
Lucene قبل از انجام عمل جستجو کارهایی را انجام می‌دهد که یکی از آن‌ها ایندکس کردن است.جریان فرایند ایندکس کردن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:


همان‌گونه که در بالا مشاهده می‌کنید سندها ورودی این جریان هستند. اگر سندی دارید با فرمت خاصی مثلاً یک PDF، باید آن را با قابلیت‌هایی که در زبان برنامه نویسی مورد استفاده وجود دارد به متنی واضح و آشکار تبدیل کنید تا ادامه کارها بدرستی انجام شود. سپس این متن آنالیز می‌شود و به کلماتی جدا از هم تجزیه می‌شود. در این مرحله آنالیزهای مختلفی می‌تواند انجام شود که بسته به نیازی که برنامه شما دارد می‌توانید این آنالیزها را سفارشی کنید. پس از این مرحله ایندکس‌های وارون برای هر کلمه تولید می‌شود. اکنون این ایندکس‌ها قابل جستجو هستند و می‌توان باز هم بسته به نیاز، درخواست‌هایی با فرمت‌های مختلف روی اندکس‌ها اعمال کرد.
 

اجزا اصلی برای ایندکس کردن اسناد
 
۱- دایرکتوری‌ها
ایندکس‌های تولید شده توسط Lucene می‌توانند در مکانی روی سیستم فایل یا برای عمل‌کرد سریع‌تر در حافظه اصلی یا روی یک پایگاه داده ذخیره شوند. برای پیاده‌سازی هر کدام از این گزینه‌ها کلاس‌هایی وجود دارد که همه آن‌ها از کلاس انتزاعی Directory ارث‌بری می‌کنند. برای سادگی و درک بهتر از همان ذخیره کردن ایندکس‌ها روی سیستم فایل استفاده می‌کنیم. استفاده از سایر گزینه‌ها در عمل تفاوت چندانی با هم ندارند. Lucene هر آنچه را که برای ذخیره ایندکس‌ها ضروری باشد در یک دایرکتوری ذخیره می‌کند. برای کار کردن با دایرکتوری مد نظر می‌توانید از کلاس FSDirectory استفاده کنید و به عنوان ورودی به آن یک مسیر مطلق از سیستم فایل خودتان بدهید. ( برای کار کردن با حافظه می‌توانید از کلاس RAMDirectory استفاده کنید.)
:در لینوکس
Directory directory = FSDirectory.open( new File("/home/milad/lucene/index"));
:در ویندوز
Directory directory = FSDirectory.open( new File("C:/Users/Milad/Index"));
 
۲- سندها
اسنادی که می‌خواهید آن‌ها را قابل جستجو کنید می‌توانند هر نوع فایل متنی مانند اسناد Word، فایل‌های PDF یا هر نوع سند متنی دیگر باشند. برای هر سندی که می‌خواهید آن را ایندکس کنید باید یک شی از کلاس Document ایجاد کنید. همچنین بعد از اینکه پرس‌وجویی را روی ایندکس‌ها انجام دادید نتایج به صورت لیستی از سندها به شما نمایش داده می‌شوند. کد زیر یک سند جدید خالی را ایجاد می‌کند. اکنون زمان آن است که سندی را که ایجاد کرده‌اید با فیلدهایی پر کنید.
Document doc = new Document();


۳- فیلدها

به هر سند می‌توان مجموعه‌ای از فیلدها اضافه کرد که هر کدام می‌توانند اطلاعاتی را درباره سند ارائه دهند. برای مثال یک فیلد می‌تواند عنوان، شناسه سند، توصیفی درباره‌ی سند یا محتوای آن باشد. هر فیلد می‌تواند شامل سه مشخصه باشد: نام، نوع و مقدار. نام و مقدار که نیازی به توضیح ندارند اما نوع فیلد نمایانگر رفتار سند می‌باشد. برای مثال می‌توانید نوع فیلد را به‌گونه‌ای تنطیم کنید که روی ذخیره‌شدن، ایندکس‌شدن یا تجزیه شدن اجزای یک مقدار کنترل داشته باشید.  

Document doc = new Document();
String text = "Lucene is an Information Retrieval library written in Java.";
doc.add(new TextField("fieldname", text, Field.Store.YES));

در قطعه کد بالا یک شی Document ساخته‌ایم و فیلدی را با مقداری مشخص شده از نوع رشته به آن اضافه کرده‌ایم همچنین فیلد را به‌گونه‌ای پیکربندی کرده‌ایم که ذخیره شود و در نتیجه طی عمل جستجو بازیابی شود.


۴- آنالیزور
آنالیزور یکی از مهمترین اجزای فرایند ایندکس‌گذاری و جستجو است. آنالیزور مسئول گرفتن متن‌ خام ورودی و تبدیل آن به واژه‌های قابل جستجو است. آنالیزور داخل خود از یک Tokenizer بهره می‌برد که ورودی یاد شده را به مجموعه‌ای از واژه‌ها می‌شکند. آنالیزور علاوه بر توکن‌کردن ورودی کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد. برای مثال می‌تواند قبل از توکن‌کردن یک پیش‌پردازش روی متن انجام دهد و الگوهایی مشخص از متن، مثل تگ‌های HTML را حذف کند. یا اینکه بعد از توکن‌کردن عملیاتی مانند ریشه‌یابی واژه‌ها ( Stemming)، حذف stop wordها و … را انجام دهد. بسته به این امکاناتی که آنالیزور انجام می‌دهد کلاس‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این کلاس‌ها StandardAnalizer است که stop wordها را حذف می‌کند و واژه‌ها را به حروف کوچک تبدیل می‌کند و ریشه‌یابی نیز را انجام می‌دهد.
Directory indexDirectory = FSDirectory.open( new File("/home/milad/workspace/lucene/index"));
Analyzer analyzer = new StandardAnalyzer();
IndexWriterConfig config = new IndexWriterConfig(analyzer);
IndexWriter indexWriter = new IndexWriter(indexDirectory,config);

کد بالا یک آنالیزور استاندارد ایجاد می‌کند و آن را به نمونه‌ای از کلاس کمک کننده‌ی IndexWriterConfig می‌دهد تا تنظیمات لازم را برای استفاده از کلاس IndexWriter فراهم آورد. IndexWriter همچنین به یک دایرکتوری برای ساخت ایندکس‌ها نیاز دارد. حال که IndexWriter ساخته شد می‌توانیم سند ایجاد شده در قسمت قبلی را به صورت زیر به آن اضافه کنیم تا آن را آنالیز و ایندکس کند.
indexWriter.addDocument(doc);


شکل زیر نیز کار‌هایی را که در مرحله ایندکس کردن رخ می‌دهد به زیبایی نشان می‌دهد.


اجزا اصلی برای عملیات جستجو


۱- QueryBuilder و Query

پس از اینکه ایندکس‌ها ساخته شد نوبت به انجام جستجو روی داده‌های ایندکس‌شده است. نکته مهمی که در این‌جا باید مورد توجه قرار گیرد این است که در پیاده‌سازی عملیات جستجو باید از همان نوع آنالیزوری استفاده کنید که در مرحله ایندکس‌کردن اسناد استفاده شده بود. کلاس Query یک کلاس انتزاعی است و برای ساخت نمونه‌ای از آن ابتدا باید نمونه‌ای از کلاس QueryBuilder ایجاد کرد و با استفاده از آن، یکی از انواع زیرکلاس‌های Query را به شی‌ای از کلاس Query مقید کرد. یکی از زیرکلاس‌هایQuery، کلاس BooleanQuery است که با استفاده از آن می‌توان جستجوی بولی انجام داد. کلاس‌های دیگری مانند WildcardQuery و PhraseQuery و … هم وجود دارند که متناسب با نامشان جستجو را انجام می‌دهند.  

Analyzer analyzer = new StandardAnalyzer(); 
QueryBuilder builder = new QueryBuilder(analyzer);
Query query = builder.createBooleanQuery("content", queryStr);
در کد بالا، متد createBooleanquery دو ورودی می‌پذیرد اولی نام فیلدی است که جستجو می‌خواهد روی مقادیر آن انجام شود و دومی رشته‌ی پرس‌و‌جوی ماست که خود باید توسط انالیزور تحلیل شود.

۲- IndexReader

برای اینکه بخواهیم جستجویی روی ایندکس‌ها انجام دهیم ابتدا باید بتوانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم. کلاس انتزاعی IndexReader این کار را انجام می‌دهد.

Directory directory = FSDirectory.open( new File("/home/milad/workspace/lucene/index"); I
indexReader indexReader = DirectoryReader.open(directory);

۳- IndexSearcher

با استفاده از کلاسIndexSearcher که نمونه‌ای از کلاس IndexReader را به‌عنوان ورودی سازنده‌اش می‌پذیرد می‌توان جستجو را با استفاده از پرس‌وجویی که قبلاً ساختیم انجام داد.
IndexSearcher searcher = new IndexSearcher(indexReader);
Query query = builder.createBooleanQuery("content", queryStr);
TopDocs topDocs =searcher.search(query, maxHits);

با استفاده از متد (public TopDocs search(Query query, int n از کلاس IndexSearcher می‌توان عمل جستجو را انجام داد. این متد دو آرگومان ورودی می‌گیرد اولی پرس‌و‌جوی ماست و دومی حد بالای نتایج بازگشتی را مشخص می‌کند. متد در نهایت نمونه‌ای از کلاس TopDocs را برمی‌گرداند که شامل اسنادی است که پاسخ پرس‌وجوی ما هستندTopDocs فیلدی بنام []ScoreDoc دارد که خود کلاسی است شامل دو فیلد doc و score، اولی شناسه سند بازیابی شده و دومی رتبه سند می‌باشد.

 

یک مثال ساده از توضیحات بالا


با بررسی دو کلاس زیر می‌توانید مفاهیم گفته‌شده در بالا را بهتر درک نمایید.

کلاس SimpleIndexer.java

import java.io.File;
import java.io.FileReader;
import java.io.IOException;
import java.nio.file.Path;
import java.nio.file.Paths;

import org.apache.lucene.analysis.Analyzer;
import org.apache.lucene.analysis.standard.StandardAnalyzer;
import org.apache.lucene.document.Document;
import org.apache.lucene.document.StoredField;
import org.apache.lucene.document.TextField;
import org.apache.lucene.index.IndexWriter;
import org.apache.lucene.index.IndexWriterConfig;
import org.apache.lucene.store.FSDirectory;

public class SimpleIndexer {

	private static final Path dirToBeIndexed = Paths.get("/home/milad/workspace/lucene/sourcefiles");
	private static final Path indexDirectory = Paths.get("/home/milad/workspace/lucene/index");

	public static void main(String[] args) throws Exception {
		SimpleIndexer indexer = new SimpleIndexer();
		int numIndexed = indexer.index(indexDirectory, dirToBeIndexed);
		System.out.println("Total files indexed " + numIndexed);
	}

	private int index(Path indexdirectory, Path dirtobeindexed) throws IOException {
		Analyzer analyzer = new StandardAnalyzer();
		IndexWriterConfig config = new IndexWriterConfig(analyzer);
		IndexWriter indexWriter = new IndexWriter(FSDirectory.open(indexDirectory),config);
		File[] files = dirtobeindexed.toFile().listFiles();
		for (File f : files) {
			System.out.println("Indexing file " + f.getCanonicalPath());
			Document doc = new Document();
			doc.add(new TextField("content", new FileReader(f)));
			doc.add(new StoredField("fileName", f.getCanonicalPath()));	
			indexWriter.addDocument(doc);
		}
		int numIndexed = indexWriter.maxDoc();
		indexWriter.close();
		return numIndexed;
	}
}


کلاس SimpleSearcher.java

import java.nio.file.Path;
import java.nio.file.Paths;

import org.apache.lucene.analysis.Analyzer;
import org.apache.lucene.analysis.standard.StandardAnalyzer;
import org.apache.lucene.document.Document;
import org.apache.lucene.index.DirectoryReader;
import org.apache.lucene.index.IndexReader;
import org.apache.lucene.search.IndexSearcher;
import org.apache.lucene.search.Query;
import org.apache.lucene.search.ScoreDoc;
import org.apache.lucene.search.TopDocs;
import org.apache.lucene.store.Directory;
import org.apache.lucene.store.FSDirectory;
import org.apache.lucene.util.QueryBuilder;

public class SimpleSearcher {

	private static final Path indexDirectory = Paths.get("/home/milad/workspace/lucene/index");
	private static final String queryString = "Hello fun";
	private static final int maxHits = 100;

	public static void main(String[] args) throws Exception {
		SimpleSearcher searcher = new SimpleSearcher();
		searcher.searchIndex(indexDirectory, queryString);
	}

	private void searchIndex(Path indexdirectory2, String queryStr)
			throws Exception {
		Directory directory = FSDirectory.open(indexdirectory2);
		IndexReader  indexReader  = DirectoryReader.open(directory);
		IndexSearcher searcher = new IndexSearcher(indexReader);
		Analyzer analyzer = new StandardAnalyzer();
		QueryBuilder builder = new QueryBuilder(analyzer);
		Query query = builder.createBooleanQuery("content", queryStr);
		TopDocs topDocs =searcher.search(query, maxHits);
		ScoreDoc[] hits = topDocs.scoreDocs;
        for (int i = 0; i < hits.length; i++) {
            int docId = hits[i].doc;
            Document d = searcher.doc(docId);
            System.out.println(d.get("fileName") + " Score :"+hits[i].score);   
        }
		System.out.println("Found " + hits.length);
	}
}

پیوست 1: نحوه دانلود و استفاده از کتابخانه lucene

برای شروع می‌توانید کتابخانه را از این لینک  دانلود کنید. لینک شامل کدهایی جاوایی lucene است. اگر می‌خواهید از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر استفاده کنید می ‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

  • CLucene: پیاده‌سازی آن به زبان سی‌پلاس‌پلاس 
  • Lucene.Netبرای استفاده در زبان‌های دات‌نتی 
  •  PyLuceneپیاده‌سازی پایتونی

اگر کتابخانه Lucene به زبان جاوا را دانلود کنید و آن را از حالت فشرده خارج کنید پوشه‌ای بنام core وجود دارد که هسته اصلی کتابخانه در آن قرار دارد برای اضافه کردن هسته کتابخانه به eclipse می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی نام پروژه خود کلیک راست کنید در منوی ظاهر شده مسیر ‌Build Path --> Configure Build Path را دنبال کنید.
  • در پنچره باز شده تب libraries را انتخاب و روی دکمه Add External JARs کلیلک کنید سپس مسیری را که فایل lucene-core-6.3.0.jar در آن قرار دارد را پیدا و فایل یادشده را به پروژه اضافه نمایید.


پیوست ۲: لینک‌های مفید دیگر

لطفا:

اشکلات علمی و نگارشی را با نظر دادن اطلاع‌رسانی کنید.

هنگام استفاده از نوشته از سرچشمه‌ی آن یاد کنید.
  • میلاد برزیده

apache lucene

lucene

نظرات (۵)

تشکر بابت زحمتی که کشیدین
پاسخ:
خواهش می‌کنم دوست عزیز
ممنون آقای برزیده منتظر آموزش های بیشتری از شما هستیم
پاسخ:
خواهش می کنم نوید جان. 
slm 
 bbkhshid link download ketabkhane lucen k zamime krdin moshkel dre

age mishe link ro tashih konid
mamnon
پاسخ:
لینک تصحیح شد.
عالی بود مرد . 

Sepas

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی